Cabaran

Di sebalik pembinaan struktur gergasi ini, terdapat banyak halangan dan detik cemas yang dilalui. Projek sebesar ini selalunya mengambil masa selama lapan tahun, namun belanjawan Malaysia hanya membenarkan enam tahun sahaja! Sehari yang lewat akan merugikan pembina sebanyak 700 000 dolar atau  5 juta dolar seminggu! Selain itu terdapat banyak lagi halangan dan detik cemas yang dilalui oleh pihak-pihak yang membina menara ini.    

TAPAK PEMBINAAN


Tapak pembinaan Menara Berkembar Petronas ini bukan diperbuat daripada batu-batan tetapi mendapan yang tidak rata. Ini kerana tapak asal menara ini terdiri daripada batu kapur yang teruk. Yang menjadikan keadaan menjadi lebih teruk, ianya berada di tepi curam!


Sebelah tapak batu kapur keras manakala sebelah tapak lagi lebih lembut dan batu yang rapuh yang mana akan roboh akibat menampung berat 2 bangunan 88 tingkat. Jika pembinaan diteruskan di tapak ini, tanah akan menjadi tidak rata dan bangunan tersebut akan tenggelam dan jatuh. 


SOLUSI


Tapak pembinaan dialihkan sebanyak 60 meter ke atas tanah yang lebih lembut.


Beberapa cerucuk besar sedalam 120 meter dimasukkan ke bawah tanah ke lapisan batu dalam kerak bumi. Kemudian dasar batuan dibina di atasnya. Bangunan tersebut didirikan atas permukaan konkrit yang luas. Dalam erti kata lain, menara ini dipaku ke tanah dengan  asas yang paling dalam di dunia.


HUJAN LEBAT


Semasa proses pembinaan asas konkrit tersebut, hujan lebat menimpa bumi Kuala Lumpur. Sekiranya hujan berterusan konkrit tersebut akan basah dan asas tersebut akan musnah. 

SOLUSI

Seluruh tapak ditutup dengan kain kanvas yang bersamaan dengan 56 khemah sarkas.



KELULI MAHAL


Kebanyakan  bangunan pencakar langit menggunakan keluli sebagai bahan binaannya kerana ianya amat kuat tetapi boleh dibengkokkan – ciri yang diperlukan untuk membina bangunan yang tinggi. Namun, itu bukanlah kisah bagi menara berkembar ini kerana Malaysia tidak mempunyai sumber yang banyak untuk keluli dan kos untuk mengimport keluli adalah sangat mahal. Apa yang Malaysia ada hanyalah konkrit.

Daripada membuat rangka menggunakan keluli untuk menyokong bangunan itu, menara ini menggunakan 16 tiang konkrit yang akan dihubungkan dengan alang yang akan menampung  270, 000 tan iaitu bersamaan dengan 7 ½ kali berat kapal Titanic! Konkrit biasa akan runtuh disebabkan oleh berat tersebut. Oleh hal yang demikian, jurutera memerlukan formula untuk konkrit yang baru. Formula dimana konkrit boleh berfungsi seperti keluli – kuat tetapi perlu ada tahap kelenturan. Konkrit tersebut perlu mampu menahan 20, 000 paun inci persegi.


SOLUSI



Pakar pembuat konkrit menambah silika untuk membuang gelembung udara dalam konkrit untuk menjadikan ianya kuat.


PEMERIKSAAN RUTIN KONKRIT GAGAL



Sejumlah konkrit di hantar ke makmal untuk pemeriksaan rutin dan ianya gagal! Konkrit yang digunakan untuk membina menara tidak cukup kuat. Malangnya konkrit yang tidak kuat tersebut telah digunakan untuk satu tingkat.

SOLUSI


Lantai tersebut telah dirobohkan dan dibuat semula menggunakan konkrit yang kuat. Kemudahan menguji juga ditingkatkan dan terdapat tiga loji konkrit di tapak pembinaan. Setiap kelompok konkrit akan diuji sebelum dituang ke menara.


MENARA 1 TIDAK LURUS


Sewaktu Menara 1 mencapai ketinggian di tingkat 72 , malapetaka menimpa lagi. 

“Pengurus tinjauan kami datang ke kami dan  berkata kepada “Saya rasa kita ada sedikit masalah.” – Bob Pratt, Jurutera Menara 1.

Sedikit bermaksud 25mm. Menara 1 condong sebanyak 25mm ataupun selebar ibu jari! Walaupun masalah ini nampak kecil, tetapi apabila diteruskan situasinya akan bertambah teruk dan semakin teruk. Bob Pratt menjadi mati akal. Situasi tersebut menjadi bertambah buruk apabila cuaca juga tidak menyebelahi dia. 

“Perkara yang betul-betul mengecewakan setiap tengah hari ialah awak bekerja sepanjang pagi dan sampai tengah hari, tipikal hujan lebat tengah hari Kuala Lumpur, Malaysia akan turun. Orang akan lari berteduh dan pekerja tinggalkan kawasannya” - Bob Pratt, Jurutera Menara 1.

SOLUSI


Kerja pembinaan diteruskan dengan 16 tingkat seterusnya akan dibina mencondong sebanyak 2mm dari tempatnya. Ini untuk memastikan menara tersebut kembali lurus.


DISAMBAR PETIR


Skybridge diangkat menggunakan 16 jek hidraulik. Kerja menaikkan skybridge bermula jam 8.30 pagi. Masa yang ditetapkan untuk menaikkan skybridge ke ketinggian 170 meter ialah selama 20 jam. Ia merupakan proses yang perlahan dan bahaya. Setiap angkutan hanya bergerak sebanyak 300 mm sekali! Selepas setiap angkutan, kabelnya perlu diikat dan jeknya dipasang semula.

“Pada pagi itu, syarikat TV tempatan datang, semua orang besar dating. Semua orang bersedia. Jek pertama naik sebanyak 300 mm, kami semua (pekerja) sangat gembira. Tetapi semua orang (pemberita) tanya, “Bila awak nak bermula?”  - Jon Dunsford, Jurutera Menara 2.

Kemudian perkara yang tidak terbayang berlaku...

Sistem kawalan jek telah disambar petir!


“Langit menjadi gelap setiap hari apabila hampir pukul 7. Kami dijadualkan akan siap hampir pukul 8. Hujan datang. Kilat menyambar. Semua sistem kawalan tertutup. Semua lampu terpadam. Kami berada situ, entah nak buat apa.” – Jon Dunsford, Jurutera Menara 2.

Apabila tapak itu menjadi gelap, skybridge besar itu dibiarkan tergantung di tengah-tengah udara.   bertungkus-lumus bekerja untuk membaiki system itu. Jam berlalu dengan cepat. Keesokkan harinya, mereka sudah bersedia untuk meneruskan kerja mengangkut skybridge yang tergendala. Namun, kilat menyambar sekali lagi. Jambatan itu masih 20 kaki dari kedudukannya.


Cuaca tidak menyebelahi jambatan langit itu. Kren disambar kilat tiga kali apabila mereka berjuang untuk mengangkat jambatan itu ke tempatnya. Litar kawalan terbakar TIGA KALI! Apabila cuaca mengalah, kerja mengangkut skybridge yang telah tergendala diteruskan.






















No comments:

Post a Comment